logotip de l'Associació Edu21

Edu21

http://www.edu21.cat

 





 

Inici > Articles, publicacions


Articles i Publicacions


Publicació: Educació i mobilitat social a Catalunya

Xavier Martínez Celorrio i Antoni Marín Saldo (Fundació Bofill)
25 de febrer de 2012

Anàlisi de la mobilitat social del període comprès entre 1955 i 2005 (volum 1), i actualització amb dades del 2009 (volum 2). L'estudi desmenteix el tòpic d'una societat catalana tancada rígida i classista i mostra uns índexs alts de mobilitat; posa en evidència la importància de l'educació com a principal factor reductor del classisme d'origen, i constata com la crisi econòmica estén el risc de descens a totes les cohorts d'edat.




Canviar o millorar

Article: Canviar o millorar

Enric Roca, coordinador d'Edu21 (El Punt Avui)
04 de febrer de 2012

Un nou govern espanyol, un nou ministre, i de seguida un reguitzell de noves propostes per introduir canvis en el sistema educatiu. Sobretot aquells canvis que substitueixin les anteriors modificacions del govern antecessor, que, al seu torn, ja havia canviat allò instaurat per l'anterior, etc. Talment sembla el joc de “tornar a tirar perquè em toca”. Fa trenta anys que persisteix aquesta dinàmica perversa.




Llibre: En busca del éxito educativo: realidades y soluciones

Arturo Canalda, Jaume Carbonell, María José Díaz-Aguado, Mikel Lejarza, Francisco López Rupérez, José Antonio Luengo, José Antonio Marina (Fundación Antena 3)
31 de gener de 2012

Publicació que amb un enfocament constructiu i mitjançant una lectura amena i dirigida a tots els públics (pares, educadors, polítics i societat civil) aporta noves dades i propostes d'experts amb l'objectiu de combatre el fracàs escolar en sentit ampli.




Article: Ja n’hi ha prou!

Enric Roca (Blog d'Edu21, Ara mestres)
30 de desembre de 2011

Tanquem el 2011 amb una major consciència col·lectiva que la crisi que ens tenalla és molt més greu i profunda de la que ens pensàvem i que trigarem força a sortir del túnel. Precisament per això encara indigna més percebre la situació de dependència que el govern de Catalunya té respecte a qui posseeix la clau de la caixa que, certament, actua com el que és, com l’amo.




Ni amunt ni avall, cap endins.

Llibre: Ni amunt ni avall, cap endins. Itinerari d'Educació per a la Interioritat a l'ESO

Equip Seduint (Editorial Edebé)
30 de desembre de 2011

Educar en la interioritat és un repte compartit per tots els qui acompanyem els nois i noies en el seu creixement integral. És un camp en què les fórmules no estan dites, i en què en massa ocasions la proposta queda en activitats aïllades i sense continuïtat, en experiències positives que no tanquen processos progressius amb els nois i noies. Aquest llibre, guardonat a la 4a edició (2010) del Premi Edu21 d'Educació, és un treball de recerca educativa iniciat a l'ESO de l'escola Salesians Sant Vicenç (Sant Vicenç dels Horts). L'experiència és fruit d'una opció per l'educació integral de la persona. Representa una innovació en el camp de l'Educació per la Interioritat i en el context escolar.




Us vinc a ensenyar les notes

Article: Us vinc a ensenyar les notes

Ramon Solsona (El Punt Avui)
25 de desembre de 2011

Imaginem-nos un noi de setze anys que no aconsegueix acabar el quart d'ESO. És un noi llest i passiu d'aquells que no troben motivació en els estudis, un cas clar de fracàs escolar. La tutora li recomana que ho deixi d'una vegada, que busqui un cicle formatiu a la mida dels seus interessos. Aquest pas generalment costa molt de fer perquè a ulls de molta gent, sobretot de la família, no accedir al batxillerat sembla un greuge. Imaginem-nos que la tutora l'orienta i l'encarrila cap a una formació professional adequada, i imaginem, finalment, que el noi ha emprès aquesta nova via i torna ara a l'institut amb les notes –bones notes– del primer trimestre a la mà perquè vegin que està molt content d'haver emprès el camí encertat.




Article: Més batxillerat

Enric Roca (El Punt-Avui)
24 de desembre de 2011

La proposta sense concretar llançada per Mariano Rajoy, en el discurs d'investidura de la presidència del govern central, en relació amb la intenció d'allargar el batxillerat fins a tres anys, ha revifat el debat sobre la seva conveniència pedagògica i les possibles modalitats d'execució. L'actual batxillerat de dos anys, derivat de la LOGSE, resulta clarament insuficient per garantir l'adquisició de les competències pròpies d'uns estudis que pretenen ampliar els coneixements de tipus acadèmic, funcional i axiològic dels alumnes de l'educació secundària postobligatòria. Ara el segon any de batxillerat es converteix molt sovint en un curs preparatori per a l'aprovació de la selectivitat, en detriment d'un aprenentatge que aprofundeixi molt més en les diverses matèries curriculars. Dotar els batxillerats de tres anys de durada com a mínim potser serviria per facilitar aquest més gran aprofundiment i també per oferir un ventall més ampli d'opcions curriculars.




Ciutadania als Instituts: com?

Article: Ciutadania als Instituts: com?

Xavier Serra i Besalú (El Punt Avui)
12 de desembre de 2011

El primer article de la Convenció sobre els drets de l'infant explicita que “un infant és l'ésser humà fins als divuit anys”. S'hi estableixen els drets civils, polítics, econòmics, socials i culturals de la infància i la joventut. S'hi reconeix també “el dret, així que [el nen o jove] tingui un judici propi, a expressar la seva opinió en tot allò que l'afecta i a veure com aquesta opinió és atesa” (art. 12), i es protegeix la seva llibertat d'expressió, d'associació, d'accés a informació procedent de diverses fons, etc. També es determina que “l'educació [...] ha d'inculcar el respecte dels drets humans, el respecte dels seus pares, de la seva pròpia identitat cultural, del seu idioma i valors, com també els valors culturals dels altres països” i altres detalls de ciutadania. L'article 31 garanteix el dret “al descans i al lleure”, aspecte que sí semblen prendre's amb decisió els nostres adolescents, oi?




Article: A més sacrificis més reconeixement

Enric Roca (Blog d'Edu21, Ara mestres)
06 de desembre de 2011

En els temps que corren costa trobar elements incentivadors que permetin il·lusionar-se per la feina, per a fer-la cada dia millor i per afrontar els múltiples problemes i obstacles que la tasca educativa comporta en els nostres centres.




PISA 2009

Informe: PISA 2009: avaluació de les desigualtats educatives a Catalunya

Ferran Ferrer (director), Alba Castejón, José Luis Castel i Adrià Zancajo (Fundació Jaume Bofill)
27 de novembre de 2011

Anàlisi dels resultats del PISA 2009 relatius a Catalunya, a partir d'alguns temes claus en l'escola del nostre país: excel·lència i fracàs escolar, alumnat desafavorit i resiliència educativa, hàbits lectors i estratègies d'aprenentatge...

Materials de l'acte de presentació de l'informe.




Pègina: 1 |  2 |  3 |  4 |  5 |  6 |  7 |  8 |  9 |  10 |  11 |  12 |  13 |  14 |  15 |  16 |  17 |  18 |  19 |  20 |  21 |  22 |  23 |  24 |  25 |  26 |  27