logotip de l'Associació Edu21

Edu21

http://www.edu21.cat

 





 

Inici > Articles, publicacions


Articles i Publicacions


Article: Autoritats educatives

Enric Roca (Butlletí del Centre d'Estudis Jordi Pujol)
16 de novembre de 2011

En les darreres setmanes s’ha comentat la possibilitat que el Departament d’Ensenyament impulsés una iniciativa perquè tots els docents del país tinguessin la consideració d’autoritat pública, tot fent extensiva una mesura que ja contempla l’actual legislació en el cas dels directors dels centres.




Article: La docència

Enric Roca, coordinador d'Edu21 (El Punt-Avui)
12 de novembre de 2011

En els darrers temps les opinions i les veus crítiques sobre l'educació proliferen i ocupen espais destacats en els mitjans de comunicació. Fa pocs anys era estrany que els temes educatius ocupessin els principals titulars dels mitjans. A poc a poc s'ha anat instaurant una major consciència social de la importància que té l'educació per al present i el futur de la nostra societat. Això, sens dubte, constitueix un fet molt positiu.




Activitat butlletí: Claves científicas para una enseñanza de calidad

Ignacio Morgado (La Vanguardia)
24 d'octubre de 2011

En el maltrecho y revolucionado mundo de la educación, no vendrá mal una reflexión sobre cómo el cerebro aprende y adquiere conocimientos, algo que puede ayudarnos a potenciar lo bueno que ya tengamos y a evitar errores que pudieran empeorar la situación. Cuando aprendemos, se activa en el cerebro un complejo proceso de decenas de moléculas químicas para formar nuevas conexiones entre las neuronas o fortalecer las ya existentes. Puede durar desde horas hasta meses, y resulta crítico para establecer memorias consistentes y duraderas. Para aprender, hay que establecer las condiciones que activan y facilitan ese proceso. La práctica y la repetición permiten formar conexiones rígidas entre las neuronas, que es lo que requiere la adquisición de hábitos, como aprender a conducir o a tocar el piano. Pero cuando los hábitos que queremos adquirir son mentales, como aprender una nueva lengua, no prestamos mucha atención a la práctica y erramos repetidamente intentando conseguirlo con un par de clases a la semana. Además, en la infancia el cerebro es muy plástico y tiene más capacidad para establecer conexiones rígidas entre las neuronas que en otras épocas de la vida. Ello es especialmente relevante para adquirir una nueva lengua, sobre todo su fonética, pues hay estudios científicos que muestran que nacemos con una parte de la corteza cerebral especialmente capacitada para albergar las representaciones de las lenguas que adquirimos en la temprana infancia, estableciéndose en áreas menos habilitadas para hacerlo cuando las adquirimos tardíamente (Nature,30 julio, 1997). Sólo la inmersión lingüística temprana y la práctica continuada garantizan un conocimiento preciso y fluido de una nueva lengua.




Article: Multidocència

Enric Roca (Blog d'Edu21, Ara mestres)
24 d'octubre de 2011

Hi ha professions que s’exerceixen sempre de forma individual per a garantir la seva eficàcia (un taxista per exemple sol treballar en solitari tot i l’acompanyament del GPS). Solen ser individualistes també moltes professions de tipus artesanal que prioritzen una determinada eficàcia d’orfebreria pròpia del bon fer personal (un acurat sabater, un sastre personal, etc.). Hi ha d’altres que poden ser compartides amb algú més però que no necessàriament resulta imprescindible, depèn dels contextos o de les circumstàncies (un periodista pot entrevistar molt bé a algú o bé compartir amb un altre col·lega la mateixa entrevista perquè esdevingui més reeixida; un cirurgià pot compartir amb un altre una intervenció si aquesta comporta una determinada complexitat). Finalment, unes altres professions, si no es fan en grup o de forma col·lectiva, difícilment poder exercir-se amb garanties (els bombers, els policies… però també la majoria de músics per exemple; un director d’orquestra dirigeix sol però necessita tota l’orquestra per donar sentit a la seva feina).




Un estrany a casa.

Llibre: Un estrany a casa: propostes per aconseguir comunicació i diàleg amb els adolescents d’avui

Victòria Cardona (Editorial Pòrtic)
17 d'octubre de 2011

Per millorar la comunicació amb un adolescent hem de lluitar contra les xarxes socials? És internet una competència? Sabem pactar sempre unes regles de joc i fer que es compleixin? Sabem acceptar la inestabilitat que comporta la revolució hormonal en l’adolescent i acompanyar-lo sempre amb afecte durant aquest procés de canvi? Com podem fer-li veure que cal respectar el cos i la salut? Com podem canalitzar positivament la seva actitud de rebel·lia?

Victòria Cardona, avalada per la seva experiència personal i professional, proposa respostes a les preguntes que molts pares i educadors es fan avui respecte a aquesta etapa vital. Un estrany a casa aprofundeix en la comunicació i el diàleg per ajudar el noi i la noia a madurar, a ser més autònom, més lliure i més feliç.




Article: Llengües a l'escola

Enric Roca, coordinador d'Edu21 (El Punt Avui)
01 d'octubre de 2011

La recent interlocutòria del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, en relació amb les llengües vehiculars de l'ensenyament, ha generat en les darreres setmanes tot un seguit de reaccions que han posat de manifest un consens molt ampli en la comunitat educativa. Ha estat un clam a favor de la preservació del model d'immersió lingüística que en els darrers trenta anys s'està aplicant a les escoles de Catalunya.




El cerebro infantil

Llibre: El cerebro infantil

José Antonio Marina (Biblioteca UP)
25 de setembre de 2011

L'estudi del cervell ha tingut resultats espectaculars els darrers anys, però aquests coneixements s'han aplicat més a la clínica que a l'escola i a l'educació. No es tracta que tots ens fem neuròlegs, sinó que tinguem una idea general de com funcionem, de la raó biològica de les nostres capacitats i dels nostres problemes.




Article: Diàleg entre Philippe Meirieu, pedagog, i Marcel Gauchet, historiador i filòsof

Nicolas Truong (Le Monde)
22 de setembre de 2011

Contre l'idéologie de la compétence, l'éducation doit apprendre à penser.
Comment réinventer l'école?

Descarregar en format PDF (62 KB).




Diada, llengua i escola

Article: Diada, llengua i escola

Enric Roca (Blog d'Edu21, Ara mestres)
11 de setembre de 2011

Començarem un nou curs el dia després de commemorar, un any més, aquell fatídic 11 de setembre de 1714 quan el país definitivament perdré els seus drets més preuats. Però els que caigueren ho feren amb dignitat. És aquella dignitat la que ens permet avui, quasi tres-cents anys més tard, continuar defensant el nostre país i, en conseqüència, la pervivència de la seva ensenya d’identitat més important, la llengua.




Notícia: Le féminin d’ingénieur

(Le Monde)
02 de setembre de 2011

Reportatge del diari Le Monde -en francès- sobre la vocació científico-tecnològica femenina.

Descarregar en format PDF (187 KB).




Pègina: 1 |  2 |  3 |  4 |  5 |  6 |  7 |  8 |  9 |  10 |  11 |  12 |  13 |  14 |  15 |  16 |  17 |  18 |  19 |  20 |  21 |  22 |  23 |  24 |  25 |  26 |  27