logotip de l'Associació Edu21

Edu21

http://www.edu21.cat

 





 

Inici > Articles, publicacions


Articles i Publicacions


Coneixement i escola

Article: Coneixement i escola

Enric Roca
14 d'abril de 2011

El desacord entre l'interès dels nois i noies per l'estudi i les ofertes acadèmiques que la institució escolar els ofereix constitueix una entrellaçada xarxa que comença a teixir-se des dels primers anys d'escolarització, que es va consolidant a la primària i que acaba en ruptura al final de la secundària obligatòria per a un percentatge molt significatiu dels nostres joves. Uns abandonen precoçment, altres van repetint cursos i uns tercers acaben per no poder acreditar l'educació bàsica al final de la secundària obligatòria.




(c) Josep Pulido

Article: El paper de l'entorn

Enric Roca (La Vanguardia)
03 d'abril de 2011

Article d'Enric Roca publicat a La Vanguàrdia, en el marc del tema de debat "Per què el meu fill no va a l'escola?".




El lideratge a l'aula

Article: El lideratge a l'aula

Enric Roca (Escola Catalana)
01 d'abril de 2011

Per què resulta important posar èmfasi en el lideratge de l’aula? Que potser no es dóna per descomptat que tot docent, en la seva tasca d’aula, no exerceix un lideratge institucional que ja li ve donat? Si és així, a quina altra mena de lideratge ens podem referir? Justament en les properes línies tractarem del lideratge efectiu enfront un grup d’alumnes, com a grup i també considerats individualment, un a un.




Fer-se preguntes

Article: Fer-se preguntes

Enric Roca (Blog d'Edu21, Ara mestres)
28 de març de 2011

Fer-se preguntes. Vet aquí allò fonamental. La capacitat, la voluntat, l’hàbit de fer-se preguntes. Des de l’educació infantil fins la universitat, el món professional o el personal. Anhel de continuar fent-se preguntes. De cercar les respostes. Moltes d’elles fallides, per descomptat. Però l’oportunitat de seguir aprenent gràcies a les errades, a les falles, a la manca de troballes satisfactòries.




Article: L'hora de l'acció

Enric Roca (Diari Avui)
15 de març de 2011

Som un país que ens agrada molt escenificar pactes, plans, acords, proclames i manifestos diversos. Quan ho fem presumim d'unitat i després de les signatures i celebracions tothom continua actuant com abans, molt sovint la lletra del pacte es petrifica sense aconseguir arribar a l'acció. Pura escenografia, doncs.




Article: Ara… Japó?

Enric Roca (Blog d'Edu21, Ara mestres)
13 de març de 2011

Arribo a classe. Voldria començar a l’hora. He preparat una introducció al tema que em sembla els despertarà el seu interès. Relacionaré el què ha succeït en el terratrèmol del Japó amb allò que els vull ensenyar. Em sembla que la motivació no faltarà.




Article: Davant la ineficàcia: pla de xoc

Enric Roca (Blog d'Edu21, Ara mestres)
28 de febrer de 2011

Tenim uns índexs d’abandonament escolar molt alts. Un 2% de joves de 15 anys abandonen prematurament l’ESO sense acabar-la; uns altres ho fan als 16 anys a 3r (19%). En total un 24% de nois i noies abandonen l’ESO sense cursar el 4r curs. Al voltant d’un 31% de joves no aconsegueixen el graduat en l’ESO. Tanmateix, un 12% sí ho aconsegueix posteriorment, als 17 anys, però això no acaba de compensar el 15% que, dels graduats, no continua els estudis postobligatoris a l’acabar l’ESO. Entre els 18 i els 24 anys tenim, a nivell estatal, un abandonament del 31,2% en els estudis postobligatoris el que ens col·loca, juntament amb Portugal i Malta, a la cua d’Europa.




Llibre: Emociones e inteligencia social

Ignacio Morgado, catedràtic de psicobiologia a l'Institut de Neurociència de la Universitat Autònoma de Barcelona
20 de febrer de 2011

Nova edició revisada i actualitzada de "Emociones e inteligencia social", d'Ignacio Morgado, qui ha estat ponent en diverses Tribunes d'Edu21 sobre neurociències i educació. L'obra tracta sobre les emocions i els sentiments: què són, com van aparèixer i com es generen, per què tenen tanta força i són tan difícils de controlar. Analitza les diferències emocionals entre homes i dones i com afecta l'envelliment als sentiments i el control emocional. Explica com influeixen els sentiments en la raó, i la raó en els sentiments. Descriu el coneixement científic actual sobre el cervell emocional i social, i com les emocions afecten a les percepcions, la memòria, la comunicació, la presa de decisions, la planificació del futur, la creativitat o al sistema de valors i la moral de les persones. Aporta claus sobre com l'educació emocional pot contribuir a l'equilibri emoció-raó i al benestar de les persones.




Article: La tutoria, clau de la millora

Enric Roca, coordinador d'Edu21 (Diari Avui)
20 de febrer de 2011

Article d'Enric Roca publicat al Diari Avui el 16 de febrer.




La tutoria, clau de la millora

Article: La tutoria, clau de la millora

Enric Roca (Diari Avui)
16 de febrer de 2011

Des del món de l'educació reclamen un canvi i una reorientació del nostre actual model educatiu, del qual anem constatant regularment les limitacions. Ens cal flexibilitzar l'organització escolar i trencar amb el paradigma imperant d'un mestre, una hora, una matèria, un grup d'alumnes (25-30 o més), un mateix ensenyament per a tots, etc. Aquest model continua sostenint-se sota una vella aspiració tan ingènua com estèril: tots els alumnes aprendran el mateix i al mateix temps. Per superar aquesta perspectiva caduca cal, entre d'altres aspectes, millorar i reorientar el paper dels tutors i, en general, el rol d'acompanyament que el professor realitza amb cadascun dels seus alumnes.




Pègina: 1 |  2 |  3 |  4 |  5 |  6 |  7 |  8 |  9 |  10 |  11 |  12 |  13 |  14 |  15 |  16 |  17 |  18 |  19 |  20 |  21 |  22 |  23 |  24 |  25 |  26 |  27