logotip de l'Associació Edu21

Edu21

http://www.edu21.cat

 





 

Inici > Articles, publicacions


Articles i Publicacions


Romandre o marxar

Article: Romandre o marxar

Enric Roca (Blog d'Edu21, Ara mestres)
08 de maig de 2011

Com podríem garantir que els mestres d’una escola, que els professors d’un institut, romanguessin en el centre perquè ho desitgen, perquè se senten identificats amb un projecte educatiu col·lectiu i perquè es troben a gust amb els alumnes i els companys de feina?




Llibre: Fracàs escolar? La solució inesperada del gènere i la coeducació

Daniel Gabarró Berbegal (Angle editorial)
30 d'abril de 2011

Qüestionar-se la manera de reduir el fracàs escolar o la forma d’incrementar l’èxit acadèmic és, doncs, una pregunta cabdal. La seva resposta no només té un impacte individual, sinó efectes col·lectius en generar una societat més culta, pròspera i segura. En aquesta investigació, l'autor es proposa interpretar algunes dades ja disponibles des de fa anys –encara que poc conegudes i explotades-, però relacionant-les de manera diferent per explicar la manera d’incrementar l’èxit de l’alumnat que el té i reduir, alhora, el fracàs entre l’alumnat que el pateix. Partint d’aquestes dades i de la seva nova interpretació, l'autor proposa una única acció que promet augmentar l’èxit acadèmic de forma significativa al nostre país: fins i tot per damunt del vint per cent.

Descarregar en format PDF (1139 KB).




Article: Sabem el que funciona

Enric Roca (Blog d'Edu21, Ara mestres)
18 d'abril de 2011

El programa 30 Minuts d’ahir ens va presentar dues realitats educatives que, per les seves característiques, conviden a la reflexió i, també inevitablement, a la comparació amb el nostre sistema educatiu.




Coneixement i escola

Article: Coneixement i escola

Enric Roca
14 d'abril de 2011

El desacord entre l'interès dels nois i noies per l'estudi i les ofertes acadèmiques que la institució escolar els ofereix constitueix una entrellaçada xarxa que comença a teixir-se des dels primers anys d'escolarització, que es va consolidant a la primària i que acaba en ruptura al final de la secundària obligatòria per a un percentatge molt significatiu dels nostres joves. Uns abandonen precoçment, altres van repetint cursos i uns tercers acaben per no poder acreditar l'educació bàsica al final de la secundària obligatòria.




(c) Josep Pulido

Article: El paper de l'entorn

Enric Roca (La Vanguardia)
03 d'abril de 2011

Article d'Enric Roca publicat a La Vanguàrdia, en el marc del tema de debat "Per què el meu fill no va a l'escola?".




El lideratge a l'aula

Article: El lideratge a l'aula

Enric Roca (Escola Catalana)
01 d'abril de 2011

Per què resulta important posar èmfasi en el lideratge de l’aula? Que potser no es dóna per descomptat que tot docent, en la seva tasca d’aula, no exerceix un lideratge institucional que ja li ve donat? Si és així, a quina altra mena de lideratge ens podem referir? Justament en les properes línies tractarem del lideratge efectiu enfront un grup d’alumnes, com a grup i també considerats individualment, un a un.




Fer-se preguntes

Article: Fer-se preguntes

Enric Roca (Blog d'Edu21, Ara mestres)
28 de març de 2011

Fer-se preguntes. Vet aquí allò fonamental. La capacitat, la voluntat, l’hàbit de fer-se preguntes. Des de l’educació infantil fins la universitat, el món professional o el personal. Anhel de continuar fent-se preguntes. De cercar les respostes. Moltes d’elles fallides, per descomptat. Però l’oportunitat de seguir aprenent gràcies a les errades, a les falles, a la manca de troballes satisfactòries.




Article: L'hora de l'acció

Enric Roca (Diari Avui)
15 de març de 2011

Som un país que ens agrada molt escenificar pactes, plans, acords, proclames i manifestos diversos. Quan ho fem presumim d'unitat i després de les signatures i celebracions tothom continua actuant com abans, molt sovint la lletra del pacte es petrifica sense aconseguir arribar a l'acció. Pura escenografia, doncs.




Article: Ara… Japó?

Enric Roca (Blog d'Edu21, Ara mestres)
13 de març de 2011

Arribo a classe. Voldria començar a l’hora. He preparat una introducció al tema que em sembla els despertarà el seu interès. Relacionaré el què ha succeït en el terratrèmol del Japó amb allò que els vull ensenyar. Em sembla que la motivació no faltarà.




Article: Davant la ineficàcia: pla de xoc

Enric Roca (Blog d'Edu21, Ara mestres)
28 de febrer de 2011

Tenim uns índexs d’abandonament escolar molt alts. Un 2% de joves de 15 anys abandonen prematurament l’ESO sense acabar-la; uns altres ho fan als 16 anys a 3r (19%). En total un 24% de nois i noies abandonen l’ESO sense cursar el 4r curs. Al voltant d’un 31% de joves no aconsegueixen el graduat en l’ESO. Tanmateix, un 12% sí ho aconsegueix posteriorment, als 17 anys, però això no acaba de compensar el 15% que, dels graduats, no continua els estudis postobligatoris a l’acabar l’ESO. Entre els 18 i els 24 anys tenim, a nivell estatal, un abandonament del 31,2% en els estudis postobligatoris el que ens col·loca, juntament amb Portugal i Malta, a la cua d’Europa.




Pègina: 1 |  2 |  3 |  4 |  5 |  6 |  7 |  8 |  9 |  10 |  11 |  12 |  13 |  14 |  15 |  16 |  17 |  18 |  19 |  20 |  21 |  22 |  23 |  24 |  25 |  26 |  27