logotip de l'Associació Edu21

Edu21

http://www.edu21.cat

 





 

Inici > Articles, publicacions


Articles i Publicacions


Llibre: El Retorn de l’Islam a Catalunya

Abdennur Prado (Llibres de l'Índex)
29 de març de 2009

Aquesta és una obra força estimulant pels educadors de casa nostra si volen entendre el paper que jugarà la comunitat islàmica en l'educació catalana.

El retorn de l’islam a Catalunya es planteja com una anàlisi transversal i interdisciplinària sobre les relacions entre història, drets religiosos i catalanitat, dins de la Catalunya del segle XXI.

El llibre examina la situació de les comunitats islàmiques, caracteritzada a grans trets per la precarietat social, l’incompliment de drets religiosos, la desigualtat jurídica respecte del cristianisme, la islamofòbia, la fragmentació i les rivalitats ideològiques, l’avanç del fonamentalisme i les ingerències estrangeres. Davant d’aquesta panoràmica, Abdennur Prado defensa la necessitat de recuperar la memòria històrica de l’islam català i de basar-se en els moviments progressistes dins de l’islam, i fa una crítica esferaïdora de la gestió religiosa de la Generalitat de Catalunya. Un assaig provocador, escrit amb la voluntat de transformar una situació que condueix inexorablement a una fractura social dins de la nostra societat.




Llibre: El cerebro se cambia a sí mismo

Norman Doidge (Editorial Aguilar)
13 de març de 2009

Durant més de quatre dècades la ciència i la medicina tradicionals van defensar la immutabilitat com a característica pròpia de l'anatomia del cervell. La idea més estesa era que l'enteniment humà només es modificava en la infantesa i després d'aquesta únicament canviava per iniciar un procés de deteriorament.

Avui dia els avenços en el camp de la neurociència i l'observació de pacients amb lesions cerebrals irreparables -a més de l'interès de persones anònimes per millorar la qualitat de les seves ments- evidencien el contrari i demostren que un cervell danyat pot reorganitzar-se si alguna de les seves parts deixa de funcionar, i canviar la seva estructura i funció a través de l'activitat i el pensament.




La meva veritat

Llibre: La meva veritat

Octavi Fullat (Angle Editorial)
26 de febrer de 2009

Les memòries d’Octavi Fullat són selectives d’una forma molt explícita: amb la tria de temes vol provocar al lector i esperonar-lo amb situacions i idees que actualment desperten polèmica

La meva veritat és el segon volum de les memòries d’un dels filòsofs i educadors més influents a la Catalunya del segle XX. L’autor torna a deixar solcs profunds en la consciència del lector. Amb una prosa directa, a estones aforística, punyent i no mancada de sensibilitat, se’ns redescobreix la figura d’un pensador privilegiat que veu el món íntimament i que l’explica amb una lucidesa narrativa que ens deixa noquejats, en l’abisme de la realitat més descarnada.

Si en el primer volum de les seves memòries, La meva llibertat, Fullat parlava de la seva vida, la humanitat, Catalunya i els països de parla catalana, el sexe i Déu, en aquest segon volum s’enfronta a la història, la moral, els valors, l’educació i la mort.




Llibre: La formació professional a Espanya. Cap a la societat del coneixement.

Oriol Homs (Col·lecció d'Estudis Socials, Fundació "la Caixa")
15 de febrer de 2009

L'objectiu d'aquest estudi és oferir una anàlisi del sistema de formació professional espanyol, identificant les seves principals característiques així com els reptes als quals haurà de fer front en un futur immediat.

L'autor examina el procés de transició cap a un sistema de formació professional modern, concebut com a via d'especialització professional, tant dels joves abans d'incorporar-se al mercat laboral (formació professional inicial) com dels treballadors actius o desocupats que necessiten actualitzar els seus coneixements i habilitats (formació professional per a l'ocupació).

A l'enllaç que us oferim podreu descarregar-vos el llibre sencer, així com consultar un resum.




Llibre: Emocions i intel·ligència social: una aliança entre els sentiments i la raó

Ignacio Morgado (Col·lecció Viure, Editorial Mina)
31 de gener de 2009

Per què ens costa tant dominar les nostres emocions? Per què ens agafen ganes de riure quan algú riu i ens vénen llàgrimes als ulls quan veiem algú que plora? Qui és més racional, l'home o la dona? Els animals tenen sentiments equiparables als dels humans? Com es genera l'empatia, i per què és tan important? Com controla el cervell les emocions i els sentiments?




Bolonya i 'okupacions'

Article: Bolonya i 'okupacions'

Enric Roca, coordinador d'Edu21 (Diari Avui)
15 de gener de 2009

“Però siguem seriosos, Bolonya no és, ni ha de convertir-se, en res de tot això que denuncien alguns estudiants, sinó que comporta entrar a Europa amb Europa per convergir-hi en el denominat Espai Europeu d’Educació Superior (EEES)”




Llibre: Revista Paradigmes, número 1: "La gestió del talent"

Departament d'Innovació, Universitats i Empresa
07 de gener de 2009

Paradigmes és una revista quadrimestral dedicada a l’economia productiva i el coneixement. El seu número 1 tracta sobre "la gestió del talent", amb un apartat dedicat a "Talent i educació", amb articles d'Enric Roca (coordinador d'Edu21), Josep de Mirandés (Secretari general del Consell Superior d'Experts en Altes Capacitats), Lluís Jofre (catedràtic de la Universitat Politècnica de Catalunya) i Max Senges (Universitat de Stanford), John Seeley Brown (Universitat del Sud de Califòrnia i membre del Panell Internacional d'Assessors del PNRI), Howard Rheingold (Universitat de De Montfort).




"Ens hem obsessionat massa amb l'ortografia"

entrevista: "Ens hem obsessionat massa amb l'ortografia"

Carol Biosca (Diari Avui)
03 de gener de 2009

Entrevista a Montserrat Torra, professora de secundària, guanyadora del premi Edu21 2008.




Llibre: L'escola contra el món: l'optimisme és possible

Gregorio Luri (Edicions La Campana)
22 de desembre de 2008

L’escola contra el món és una crida a l’esperança. Quan criticar l’escola i els mestres s’ha convertit en un esport, quan els profetes de calamitats són venerats pels mitjans de comunicació, el llibre de Gregorio Luri desemmascara tòpics, asserena els ànims i predisposa a l’acció. A partir d’una anàlisi crítica del que ha estat el pas de l’escola moderna a la postmoderna, Gregorio Luri gosa parlar sense embuts —i amb un mesurat i oportú sentit de l’humor— de les confusions a les quals han conduït el relativisme i l’escepticisme moral, de la conversió de la multiculturalitat en un valor o del paper de les noves tecnologies en la important relació cara a cara entre mestre i alumne. I, amb la mateixa contundència, defensa el paper de l’autoritat del mestre, la primacia de la comunitat que ens fa ciutadans o la inexcusable educació de la responsabilitat i de la frustració. La conclusió és rotunda: L’optimisme no tan sols és possible, sinó que és el primer deure moral de l’educador.




Llibre: Aprenent amb totes les intel·ligències

Núria Alart i Guasch
08 de desembre de 2008

Aquest llibre ens explica d'una manera molt pràctica la teoria de les intel·ligències múltiples, del neuropsicòleg Howard Gardner, i ens ofereix diferents possibilitats en el camp de l'educació. Intenta justificar i evidenciar la implementació d'aquesta filosofia a les aules d'acollida de secundària juntament amb diferents estratègies didàctiques com poden ser les WebQuest, que ens ajudaran al desenvolupament de les competències bàsiques de l'alumnat.

Aquest treball va ser guardonat amb el primer Premi Edu21 d'Educació, lliurat per Jordi Pujol durant la clausura del seminari Reflexions i Propostes per a una Educació Renovada celebrat el 24 d'octubre de 2007 a Barcelona.




Pègina: 1 |  2 |  3 |  4 |  5 |  6 |  7 |  8 |  9 |  10 |  11 |  12 |  13 |  14 |  15 |  16 |  17 |  18 |  19 |  20 |  21 |  22 |  23 |  24 |  25 |  26 |  27