logotip de l'Associació Edu21

Edu21

http://www.edu21.cat

 





 

Inici > Articles, publicacions


Articles i Publicacions


Article: Xarxes, ètica i educació

Enric Roca, coordinador d'Edu21 (El Punt Avui)
24 de maig de 2014

En les darreres setmanes hem vist com autoritats, polítics i entitats diverses s'han exclamat pels comentaris que han proliferat a les xarxes socials caracteritzats per insults, amenaces i un munt de despropòsits adreçats a persones i col·lectius diversos. Més enllà del debat entre la llibertat d'expressió i els límits pel respecte més elemental a la dignitat i a l'honor de persones i col·lectius –teòricament protegits pel Codi Penal–, com a comunitat, ens hauríem de preguntar si l'allau d'improperis que depassen l'ètica més elemental (crides a l'extermini de jueus, a l'assassinat, a l'exaltació de la xenofòbia, etc.) és pròpia d'una societat democràtica, civilitzada i avançada.




Llibre: Posar límits al nen consentit. Un mètode per educar sense càstigs.

Ursula Oberst i Ramon Company (Pagès Editors)
05 de maig de 2014

Agafant el fil del llibre d’ Ursula Oberst, “El trastorn del nen consentit”, els autors es dirigeixen a pares, professors i psicòlegs que tracten amb nens normals, nens difícils i nens amb problemes comportamentals. Descriuen els principals errors que es cometen a l’hora d’educar els nens —el “mètode” del capellà, del mafiós i el del setciències— i presenten amb detall i de forma instructiva les alternatives que poden utilitzar els pares i professionals per millorar la convivència amb aquests nens més difícils: el principi dels Tres Micos, el principi de Buda i el principi de Martin Luther King.




Article: Docència en equip

Enric Roca, coordinador d'Edu21 (El Punt Avui)
12 d'abril de 2014

En societats on la complexitat augmenta, i tot es fa més difícil de gestionar, la tasca educativa de famílies, docents i educadors en general també esdevé més feixuga. Les receptes clàssiques es mostren inoperants per donar una resposta efectiva als reptes que planteja, avui, la feina educadora. En aquest escenari el paper del sistema educatiu continua sent essencial tot i que sotmès a la crisi inherent de la societat en què es troba immers. Avui no és possible plantejar l'ensenyament i l'aprenentatge i, per tant, la docència amb el mateix paradigma dels dos darrers segles.




Educacionari

Llibre: Educacionari

Joan Manuel del Pozo Àlvarez (Llibres a l'Abast (Edicions 62))
21 de març de 2014

Aquest llibre ens proposa pensar l'educació com un compromís i sentir-la com un gust. Té el propòsit d'estimular els docents, les famílies i els més diversos agents socials per assumir entre tots el compromís d'afrontar l'educació amb més clarividència i amb més confiança. Però no es tracta d'un assaig a l’ús, ple de notes i de referències bibliogràfiques, sinó d'una mena de diccionari que repassa seixanta conceptes clau, que es poden llegir independentment o d’acord amb els quatre itineraris que proposa l’autor. Perquè cada entrada —de la primera, acte educador, fins a l'última, valor— és un petit assaig autònom en ell mateix, però entre totes seixanta construeixen un discurs rigorós, coherent i fondament argumentat; Joan Manuel del Pozo ens hi convida a afrontar, des de l'honestedat i la intel·ligència, un dels aspectes més crucials de la societat d'avui. L'anàlisi aprofundida de la situació actual de l'educació li permet assenyalar-hi desorientacions, detectar-hi encerts i proposar finalitats i valors que l’omplin de sentit. Educacionari és una invitació a l’exercici d’una serena reflexió educativa, feta per un professor de gran prestigi i de molta experiència.




Article: Mòbils i escola

Enric Roca, coordinador d'Edu21 (El Punt Avui)
01 de març de 2014

Aquesta setmana s'ha celebrat a Barcelona una nova edició del Mobile World Congress. Durant aquests dies a la ciutat es respira un aire innovador, una sensació que les marques i les entitats vinculades a les tecnologies de mòbils i tauletes ens porten novetats que ens canviaran la vida en els propers –anava a dir anys– mesos. Per uns dies vivim immersos en el món de la connectivitat, la simultaneïtat i la voràgine comunicativa.




(Premi Edu21 2012)

Llibre: Dos nens, una nena i un cargol (Premi Edu21 2012)

Adoració Hermoso, Maria Rama, Teresa Fernàndez, Assumpta Valls, Teresa Tilló (Editorial Barcanova)
11 de febrer de 2014

Per l’experiència adquirida a través de l’observació del dia a dia a les classes sabíem que l’etapa d’educació infantil és el període durant el qual els infants manifesten de manera espectacular la capacitat i el desig d’aprendre. Les aportacions de les neurociències respecte als aprenentatges informen, en aquest sentit, que durant la infància el cervell és molt plàstic i té més capacitat per establir connexions entre les neurones que en altres etapes de la vida. És en aquest període que es construeixen les estructures neuropsíquiques, s’organitzen els contactes amb el món, s’adquireixen les primeres nocions i informacions i les primeres formes de participació social. Això és important per a l’aprenentatge de la llengua, perquè aquests estudis científics revelen que naixem amb una part de l’escorça cerebral ca- pacitada per acollir les representacions de les llengües que adquirim quan som petits, establint-se en àrees menys habilitades per fer-ho quan s’adquireixen més tard. Si els infants, des de molt petits, tenen aquesta capacitat innata per aprendre llengua, cal evitar que la perdin. El nostre objectiu ha estat crear una metodologia perquè els grups d’infants de parvulari amb diversitat lingüística s’ho passessin bé aprenent llengua i ciències. La presentem i la descrivim en aquest llibre conjuntament amb els materials didàctics per aplicar-la.

Aquesta obra va ser guardonada amb el 6è Premi Edu21 (2012)




Article: Un compromís col·lectiu

Enric Roca, coordinador d'Edu21 (El Punt Avui)
18 de gener de 2014

Educar, o sigui, tenir clara la intencionalitat d'influir en un altre perquè aquest aprengui, es comporti o actuï d'una forma determinada, és una tasca compartida per tota la societat. Tothom educa amb més o menys intensitat, voluntat o consciència. I justament perquè aquest és un afer col·lectiu podem exigir de tothom una actitud responsable i, per tant, coresponsable.




Article: 2014: en educació, un any per fer propostes

Enric Roca, coordinador d'Edu21 (Butlletí del CEJP)
17 de gener de 2014

Encetem un any, el 2014, decisiu per al nostre país. Un any que es preveu molt intens políticament i socialment. Un any on, amb el fons commemoratiu del tricentenari dels fets del 1714, ens plantejarem com a ciutadans de Catalunya què volem que sigui el país en un futur.




(c) Josep Pulido

Article: Saber llegir per comunicar-se

Enric Roca, coordinador d'Edu21 (La Vanguardia)
05 de gener de 2014

"Hi ha una correlació evident entre llegir molt poc o gairebé gens i els pobres resultats també en expressió escrita"




Article: En educació: del 2013 al 2014

Enric Roca, coordinador d'Edu21 (Blog Edu21 - Ara Mestres)
28 de desembre de 2013

Quan l’any 2013 arriba a la seva fi resulta adient fer-ne un balanç del què ha estat per a l’educació de casa nostra. L’administració educativa catalana ha vist com un any més ha tingut que fer equilibris per seguir reduint la despesa, al temps que intentava no afectar el nucli bàsic del sistema que garanteix l’equitat i la qualitat de l’educació pública i concertada de Catalunya. Paral·lelament la societat ha continuat immersa en una crisi persistent que afecta a milers de famílies i que, enguany, ha acabat per influir fins i tot en el nivell de les necessitats bàsiques. En aquest sentit les beques de menjador han estat en la base de la reclamació de l’extensió de les ajudes tot i saber que amb això, ni de bon tros, n’hi ha prou per a cobrir les necessitats de moltes famílies en què la crisi actual les està portant al límit de la supervivència. Tots sabem que sense unes condicions socioeconòmiques i familiars d’un cert nivell de benestar i seguretat el nivell de desenvolupament personal, social i acadèmic dels escolars minva i es ressenten els seus resultats.




Pègina: 1 |  2 |  3 |  4 |  5 |  6 |  7 |  8 |  9 |  10 |  11 |  12 |  13 |  14 |  15 |  16 |  17 |  18 |  19 |  20 |  21 |  22 |  23 |  24 |  25 |  26 |  27