logotip de l'Associació Edu21

Edu21

http://www.edu21.cat

 





 

Inici > Articles, publicacions


Articles i Publicacions


Article: En educació: del 2013 al 2014

Enric Roca, coordinador d'Edu21 (Blog Edu21 - Ara Mestres)
28 de desembre de 2013

Quan l’any 2013 arriba a la seva fi resulta adient fer-ne un balanç del què ha estat per a l’educació de casa nostra. L’administració educativa catalana ha vist com un any més ha tingut que fer equilibris per seguir reduint la despesa, al temps que intentava no afectar el nucli bàsic del sistema que garanteix l’equitat i la qualitat de l’educació pública i concertada de Catalunya. Paral·lelament la societat ha continuat immersa en una crisi persistent que afecta a milers de famílies i que, enguany, ha acabat per influir fins i tot en el nivell de les necessitats bàsiques. En aquest sentit les beques de menjador han estat en la base de la reclamació de l’extensió de les ajudes tot i saber que amb això, ni de bon tros, n’hi ha prou per a cobrir les necessitats de moltes famílies en què la crisi actual les està portant al límit de la supervivència. Tots sabem que sense unes condicions socioeconòmiques i familiars d’un cert nivell de benestar i seguretat el nivell de desenvolupament personal, social i acadèmic dels escolars minva i es ressenten els seus resultats.




Article: De l’informe PISA a les reformes necessàries

Enric Roca, coordinador d'Edu21 (Butlletí del CEJP)
11 de desembre de 2013

El darrer informe PISA corresponent a l’any 2012 s’ha centrat principalment en l’avaluació de la competència matemàtica entre els estudiants de 15 anys de 65 països o economies participants. En aquesta mateixa competència es va focalitzar l’informe del 2003. Per això resulta pertinent comparar els darrers resultats amb els d’aquella edició.




PISA: no ens movem

Article: PISA: no ens movem

Enric Roca, coordinador d'Edu21 (El Punt Avui)
07 de desembre de 2013

Aquesta setmana s'han fet públics els resultats de l'informe PISA de l'any 2012. De les tres competències que avalua (comprensió lectora, matemàtiques i ciències) s'ha aprofundit més en la competència matemàtica, igual que al 2003. Per això resulta escaient comparar els resultats en matemàtiques entre els informes dels anys 2003 i 2012. En el cas de Catalunya es pot dir que som on érem. La puntuació del 2003 va ser de 494 punts (6 punts per sota de la mitjana de l'OCDE) i la del 2012 ha estat de 493 punts (ara només 1 punt per sota de la mitjana de l'OCDE). Pel que fa a les altres dues competències avaluades, Catalunya ha obtingut 501 punts en comprensió lectora (3 més que al 2009 i 5 per sobre de la mitjana de l'OCDE) i 492 en competència científica (aquí 5 punts menys que en l'edició de 2009 i 9 menys en relació amb la mitjana de l'OCDE).




Article: Afrontar el bajo rendimiento educativo

Andreas Scheicher, subdirector de la OCDE para temas educativos (El País)
05 de desembre de 2013

La OCDE aconseja elevar la excelencia sin abandonar la equidad del sistema




Article: Les claus de l'èxit dels sistemes educatius de Corea del Sud i Finlàndia

Maite Gutiérrez (La Vanguardia)
02 de desembre de 2013

L'informe de l'OCDE que mesura el rendiment dels alumnes de 15 anys es presenta demà | En tots dos països hi ha una estricta selecció dels aspirants a mestre | Són sistemes molt igualitaris; creuen en les possibilitats de tots els alumnes | Els governs aposten per l'educació i tota la societat s'hi implica.




Article: Orient i la societat líquida

Cecilia M. Tham, fundadora de MOB i cofundadora de MADE MAKERSPACED (El Punt Avui)
16 de novembre de 2013

"Hem d'atrevir-nos a desconstruir l'edifici, a simplificar-lo, a fer-lo més àgil i menys específic. Atrevir-nos a perdre una part del control racionalista sobre la nostra societat i donar confiança a l'acte-organització de les persones.
Evidentment, això ens provoca errors i injustícies, però el nostre sistema ja no dóna mes de si, i provoca uns errors i unes injustícies molt majors"




Gracias, Finlandia

Llibre: Gracias, Finlandia

Xavier Melgarejo (Plataforma Editorial)
10 de novembre de 2013

Què podem aprendre del sistema educatiu de més èxit.
L'escola està en crisi. El sistema educatiu espanyol es troba en l'ull de l' huracà de les lluites polítiques i de la discussió pública, sense que els successius intents de reforma educativa duts a terme fins a la data hagin evitat el fracàs escolar i millorat els resultats que obtenen els alumnes espanyols en els informes PISA. A l'altre extrem de la balança es troba Finlàndia, els alumnes destaquen com punters en comprensió lectora, domini matemàtic i coneixements científics. Com s'aconsegueix arribar a obtenir aquests resultats? Què diferencia el sistema educatiu finlandès de la resta del món? Tan dolenta és l'educació a Espanya?




Article: L’educació com a eix del nou Estat

Enric Roca, coordinador d'Edu21 (Butlletí del CEJP)
30 d'octubre de 2013

La societat catalana ha emprès un camí que passa per decidir quin futur vol per al seu país. La via heretada de la transició, definitivament, s’ha esgotat. Davant d’això qualsevol societat té dret a anhelar un futur millor per als seus fills i posar tots els mitjans –per difícils que siguin– per aconseguir-ho.




Article: Competències en els adults

Enric Roca, coordinador d'Edu21 (El Punt Avui)
26 d'octubre de 2013

Fa pocs dies l'OCDE ha publicat el primer informe corresponent al Programa Internacional per a l'Avaluació de les Competències dels Adults (PIACC), també conegut com l'Informe PISA per a adults. Aquest estudi analitza les competències lectores i matemàtiques de la població entre 16 i 65 anys en 23 països. Els resultats de l'Estat espanyol es situen en les últimes posicions. En concret, en la competència matemàtica, en el darrer lloc amb 246 punts, just darrere d'Itàlia, que en té 247. La mitjana de la UE és de 268 punts i la de la OCDE, de 269. Els països capdavanters en matemàtiques són el Japó (288 punts) i Finlàndia (282). Pel que fa a la competència de comprensió lectora, l'Estat espanyol està en la penúltima posició amb 252 punts, just abans d'Itàlia, que es situa en l'últim lloc amb 250 punts. Aquí la mitjana de la UE és de 271 punts i la de l'OCDE, de 273. El Japó i Finlàndia repeteixen en les primeres posicions amb 296 punts i 288 respectivament.




Article: Mamà, papà, heu vist el que he fet?

Cecilia M. Tham, fundadora de MOB i cofundadora de Made Makerspace
20 d'octubre de 2013

Recentment he llegit un article sobre un experiment que es va realitzar als anys noranta. Es monitoritzava l'activitat cerebral d'uns micos mitjançant elèctrodes mentre utilitzaven una eina per trencar nous. Un assistent entrava a l'habitació del mico, agafava l'eina i trencava algunes nous. Sorprenent i inesperadament, el mico tenia la mateixa activitat cerebral com si ell estigués trencant la nou per si mateix. Això és el que es va anomenar neurones mirall.




Pègina: 1 |  2 |  3 |  4 |  5 |  6 |  7 |  8 |  9 |  10 |  11 |  12 |  13 |  14 |  15 |  16 |  17 |  18 |  19 |  20 |  21 |  22 |  23 |  24 |  25 |  26 |  27