logotip de l'Associació Edu21

Edu21

http://www.edu21.cat

 





 

Inici > Articles, publicacions


Articles i Publicacions


Neuroeducación

Llibre: Neuroeducación. Solo se puede aprender aquello que se ama

Francisco Mora (Alianza Editorial)
12 d'octubre de 2013

Què és la neuroeducació? Es pot parlar de neuroeducadors? Hi ha problemes en la relació neurocientífic-menstre, (i més enllà professors universitaris) especialment en el llenguatge utilitzat pels primers per a dirigir-se als segons en la transferència d'aquests coneixements. Fins ara no ha estat fàcil fer arribar el conexement de les neurociències als mestres, ni que aquests el puguin transferir com a mètode a l'ensenyament dels nens o dels estudiants d'institut. Aquest text ofereix algunes idees sobre l'anomenada "neuroeducació" i el que implica en el debat sobre la potencialitat de la neurociència per impulsar una reforma a l'educació.




Article: Un nou curs, un nou país

Enric Roca, coordinador d'Edu21
14 de setembre de 2013

Dijous dia 12, just després de la celebració de la Diada de Catalunya que ha estat la més impactant i il·lusionadora, ha començat un nou curs escolar. Desitgem que sigui el darrer en què els ajustaments i la contenció pressupostària afectin un element tan fonamental per al futur del país com és l'educació dels infants i joves. I en això, en aquest desig que l'educació del país –igual que altres serveis essencials del nostre estat del benestar– pugui tornar a ser l'element clau per a invertir el bo i millor dels nostres recursos, hi té molt a veure l'èxit de la Diada del dia 11.




Enlluernats per l'emprenedoria

Article: Enlluernats per l'emprenedoria

Xavier Serra Besalú (El Punt Avui)
29 d'agost de 2013

Ara s'ha posat de moda lloar tota proposta docent d'emprenedoria. Espero que vostè no em pengi llufes de descrèdit pel fet de criticar tendències dominants, perquè penso que, en l'àmbit de la formació d'adolescents, no és la solució màgica. Aquesta suposada panacea pot esdevenir verinosa si no es gestiona acuradament. Cap medicina és bona per a tothom: mentre que guareix alguns, si s'administrés de manera indiscriminada malmetria la salut de molts. Certes fal·leres educatives enlluernen, però poden fer més mal que bé.




Ferran Ferrer, referent

Article: Ferran Ferrer, referent

Enric Roca, coordinador d'Edu21 (Bloc Ara Mestres)
11 d'agost de 2013

Després d’un any de lluita tenaç contra la seva malaltia el professor Ferran Ferrer ens deixà el passat 28 de juliol. Per la seva edat, la seva trajectòria i, sobretot, pel futur encoratjador que tenia per davant, la pèrdua d’en Ferran ha deixat un gran buit per a la pedagogia i l’educació del nostre país i un immens dolor pels qui el coneixíem i l’estimàvem.

Llegir l'article al bloc




Article: Educar és acompanyar

Enric Roca, coordinador d'Edu21
03 d'agost de 2013

Un dels factors que correlacionen més clarament amb l'èxit educatiu és el suport personalitzat rebut per l'alumne al llarg de la seva escolaritat i, és clar, la qualitat d'aquest suport. Tothom necessita amb més o menys intensitat ser acompanyat en el seu procés educatiu. Un acompanyament basat en el suport, l'escolta, el restar amatent, l'oferiment d'escalf afectiu i emocional, la transmissió de confiança i d'ajut sense judicar, etcètera. Aquesta tasca d'acompanyament qualitatiu constitueix un element cabdal per educar des del respecte a l'autonomia de cadascú i, al mateix temps, des de la intencionalitat en l'oferiment de models adequats de comportaments i valors.




Llibre: L'educació, una qüestió d'estat. Una mirada a Europa

Enric Prats (Universitat de Barcelona)
28 de juliol de 2013

Catalunya carrega amb una herència difícil en educació. Acostumada a liderar històricament la innovació pedagògica, l’escola d’aquest país es troba ara massa qüestionada i poc acompanyada. Alguns volen respirar els aires que vénen del nord d’Europa per trobar-hi la solució, mentre que els governants actuals, sobretot els de Madrid però també alguns d’aquí, miren enrere amb nostàlgia per recuperar models educatius grisos i caducs.




Lideratge educatiu

Article: Lideratge educatiu

Àngel Castiñeira i Josep M. Lozano
26 de juliol de 2013

El lideratge no és una medalla, ni una posició, ni una jerarquia, sinó que és un procés dinàmic que posa en marxa persones que assumeixen responsabilitats, membres d'un grup que són interpel·lats i mobilitzats, i causes que valen la pena. Pel que fa als centres educatius, el lideratge ha d'incloure projecte (cap on anar), programa (com anar-hi) i emoció (ganes per fer-ho).




Article: Molt més que ensenyar a xutar

Enric M. Sebastiani, Professor del grau en ciències de l’esport de la FPCEE Blanquerna - URL i col·laborador d'Edu21l (El 9 Esportiu)
10 de juliol de 2013

Espanya i Catalunya es troben molt per sota de les recomanacions del Parlament Europeu i de la Federació Internacional d’Educació Física (2007) de fer tres hores d’educació física a la setmana a les escoles. A més a més, segons l’informe Eurydice, physical education and sport at school in Europe (2013), són dels països que hi dediquen menys temps (3% del currículum).




Article: Docència i innovació

Enric Roca, coordinador d'Edu21 (El Punt Avui)
22 de juny de 2013

Quan s'acaba un curs pot ser un bon moment perquè els docents reflexionin sobre la seva feina, sobre el que ha anat bé i sobre tot allò altre que es podria canviar per anar millor. Molts d'aquests docents també aprofitaran aquests dies per dedicar-los a la formació. Alguns de forma personal, molts d'altres en el marc d'un projecte de centre o institucional. Tots amb el propòsit de perfeccionar les pràctiques educatives, de posar-se al dia des del punt de vista metodològic o curricular, o d'endinsar-se en temàtiques que es relacionen amb les seves funcions d'acompanyament, orientació i tutoria que possibiliten l'atenció personalitzada dels seus alumnes.




Article: La LOMQUE: el desafiament més descarat

Enric Roca i Casas (Butlletí del CEJP)
18 de juny de 2013

L’aprovació, per part del consell de ministres del govern central, del projecte de la LOMQUE ha encetat una autèntica tempesta política i mediàtica. A Catalunya el projecte de llei és percebut com un dels majors desafiaments plantejats al nostre autogovern des de la transició democràtica.




Pègina: 1 |  2 |  3 |  4 |  5 |  6 |  7 |  8 |  9 |  10 |  11 |  12 |  13 |  14 |  15 |  16 |  17 |  18 |  19 |  20 |  21 |  22 |  23 |  24 |  25 |  26 |  27