logotip de l'Associació Edu21

Edu21

http://www.edu21.cat

 





 

Inici > Articles, publicacions


Articles i Publicacions


Article: Renovem l'educació

Enric Roca (El Punt Avui)
24 de novembre de 2012

Aquestes eleccions al Parlament de Catalunya no són unes eleccions més. En cap aspecte, tampoc en el terreny educatiu. Ara tenim l'oportunitat d'endegar un camí de transformació del nostre sistema educatiu després de més de tres dècades en què ha estat subsidiari de la Constitució espanyola i de les successives lleis orgàniques estatals. Els continus canvis legislatius que han sacsejat el sistema, segons manaven a Madrid ara el PSOE, ara el PP, ens han deixat exhausts i justament ara, després de disposar d'una llei pròpia, una altra vegada se'ns torna a aparèixer l'ombra allargada d'una nova llei de tall més centralitzador que mai. Ja n'hi ha prou. També, per aquesta raó, és urgent poder bastir un estat propi que ens garanteixi un sistema educatiu plenament sobirà.




Connecta't per aprendre. Aprenentatge social i personalitzat

Llibre: Connecta't per aprendre. Aprenentatge social i personalitzat

Jordi Jubany i Vila (Associació de Mestres Rosa Sensat)
31 d'octubre de 2012

En aquest llibre es presenten els marcs de referència que serveixen per desenvolupar activitats interessants i innovadores amb l'ajuda de les TIC (tecnologies de la informació i de la comunicació). Es faciliten recursos, experiències i propostes per aprofitar tot aquest potencial al ritme de cadascú. D'una banda, les TIC permeten personalitzar els aprenentatges, i de l'altra, aprendre socialment. S'adreça als docents i a tota persona interessada en l'aprenentatge, el coneixement, la identitat, la col·laboració i les noves tecnologies.




Espanyolitzar l'escola

Article: Espanyolitzar l'escola

Enric Roca, coordinador d'Edu21 (El Punt Avui)
13 d'octubre de 2012

El ministre Wert ha dit allò que han pensat sempre tots els seus predecessors (els demòcrates i els altres). Ho ha dit de forma més bèstia, d'acord, però ha expressat allò que pretenen tots els sistemes educatius del món. La prova la tenim que no hi ha cap estat que renunciï al control sobre el seu sistema educatiu ni tampoc a prescriure uns continguts curriculars comuns –amb independència del seu nombre i abast– que garanteixin uns coneixements per al conjunt de la població. I això justifica, precisament, la direcció política del sistema educatiu.




Perill, nens

Article: Perill, nens

Francesco Tonucci (FRATO)
30 de setembre de 2012

Selecció de textos amb el propòsit principal de mantenir un diàleg amb els lectors sobre diferents aspectes de la relació entre adults i infants, ja sigui en la família, a l'escola o a la ciutat. Aspectes que, dissortadament, i tal com apunta el mateix autor, continuen encara avui de plena actualitat. Inspirat en la crònica diària i en les experiències reals, Tonucci ha sabut trobar el punt de vista dels nens i nenes, considerant-los sempre com a persones competents i com a ciutadans capaços de contribuir de manera crítica a les decisions que es prenen en la seva ciutat. Amb això, aconsegueix suggerir-nos actituds més respectuoses amb els nostres fills, alumnes i joves, no tant per preparar-los per a un futur millor sinó per crear un present millor en el qual tant ells com nosaltres puguem gaudir d'una qualitat de vida més alta.




Conductes arriscades

Article: Conductes arriscades

David Bueno (El Punt Avui)
25 de setembre de 2012

El risc forma part de la nostra vida. Qualsevol decisió que prenguem, i també el fet de no voler decidir, comporta sempre un risc associat. “Quina línia d'actuació és més correcta, quina ens portarà més beneficis o menys perjudicis?”, són preguntes que sovint no troben resposta, atès que un cop hem pres una decisió els esdeveniments succeeixen en una direcció determinada. Les persones prenem decisions, i ens hauria d'agradar poder prendre sempre les nostres pròpies decisions, sense delegar mai el nostre dret a decidir. Molt probablement, amb aquestes primeres frases el lector pensarà que vull parlar del dret a decidir que tenim com a nació, però del que vull parlar és de per què les decisions dels adolescents acostumen a ser més arriscades que les dels adults, i de com influeix això en la nostra vida posterior, inclosa la sensació que tenim sobre el nostre dret a decidir.




Article: L’educació: eix del nou estat

Enric Roca (Blog mestres - Diari Ara)
24 de setembre de 2012

L’envestida recentralitzadora en educació ja té nom: la LOMCE. Mai abans havia quedat tan clar –negre sobre blanc– la intenció de laminar les competències dels territoris històrics (objectiu d’aquesta contrareforma). Colonitzar més el currículum amb l’increment corresponent de la part que determina l’estat, i completar-ho amb un seguit de proves estatals d’aquests continguts per part del govern central, enfonsa la LEC i la converteix en paper mullat. La resta de disposicions que regula aquest projecte de llei van en el mateix sentit i obligarien a Catalunya a reescriure l’estructura del sistema educatiu en organització, direcció, continguts, avaluació i acreditació… i en totes les etapes del sistema, inclosa la universitària.




Article: Per una educació independent

Enric Roca, coordinador d'Edu21 (El Punt Avui)
01 de setembre de 2012

Davant la cruïlla històrica que s'apropa, el poble català haurà de decidir, en un acte de sobirania, si avança decididament envers la consecució d'un estat propi que garanteixi la nostra supervivència cultural i la construcció d'un futur millor per als nostres fills. Aquest horitzó ens ofereix l'oportunitat de redissenyar els nostres instruments d'autogovern sense el llast de l'acomodament a les estructures administratives i jurídiques espanyoles. Hem de preparar-nos per bastir d'una forma “pròpia” l'estat propi tot evitant improvisacions que ens portin a la reproducció dels models en ús.




Article: Límits en l'adolescència

David Bueno (El Punt Avui)
21 d'agost de 2012

L'adolescència és una etapa crucial en la vida de les persones, en què s'acaba d'establir la personalitat individual. És un procés complex, a vegades turbulent, amb profundes arrels biològiques, culturals i socials, que es nodreix dels aprenentatges d'infantesa però que va molt més enllà, catapultat per les noves vivències i els ineludibles canvis biològics. Des del punt de vista psicològic es caracteritza per la cerca de nous referents, descoberta de la sexualitat, adquisició del pensament abstracte, inestabilitat emocional, desafiament dels límits establerts i radicalització ideològica, la qual cosa es tradueix sovint en, o és causat per, un significatiu increment de la impulsivitat. Nature neuroscience acaba de publicar un treball on es descriuen mecanismes neurals implicats en aquest increment d'impulsivitat, els quals permeten comprendre millor com es desenvolupa l'adolescència, per què és necessària i quins són els riscos que comporta.




Entre el risc i el repte

Article: Entre el risc i el repte

Enric Roca (La Vanguardia)
07 d'agost de 2012

Al setembre podríem retrobar una escola immersa en un reguitzell de mesures d’ajustament. Entre les quals:




Article: Unir-se per projectes d’innovació i reforma

Enric Roca (Blog d'Edu21, Ara mestres)
01 d'agost de 2012

Davant les actuals dificultats pressupostàries i de l’escassetat de recursos que els centres disposaran durant el proper curs, una de les estratègies més adequades per a fer-les-hi front serà la unió del màxim de docents d’un centre al voltant d’un projecte propi, singular, innovador i reformador. I fer-ho a partir de l’assumpció d’un lideratge que sàpiga conduir el projecte a bon port, amb la participació de tothom i amb eficàcia.




Pègina: 1 |  2 |  3 |  4 |  5 |  6 |  7 |  8 |  9 |  10 |  11 |  12 |  13 |  14 |  15 |  16 |  17 |  18 |  19 |  20 |  21 |  22 |  23 |  24 |  25 |  26 |  27