logotip del Projecte Edu21

Edu21

http://www.edu21.cat

 





 

Inici > Articles, publicacions > El Consell Escolar avala l'autonomia de centres


El Consell Escolar avala l'autonomia de centres

Carol Biosca (Diari Avui)
Notícia / 06 de març de 2008
Fotografia de l'article del diari Avui (Josep Losada)

Article publicat al Diari Avui sobre el dictamen sobre el document de bases de la futura llei d'educació de Catalunya aprovat pel ple del Consell Escolar de Catalunya.



El ple del Consell Escolar de Catalunya va emetre ahir el seu dictamen sobre el document de bases de la futura llei d'educació de Catalunya, un informe on els representants de la comunitat educativa es mostren crítics amb les "llacunes i ambigüitats" del text i en què insisteixen en la necessitat de millorar i matisar aspectes claus de la reforma, com l'autonomia de centres (capacitat d'autoorganització en la tria de perfils professionals i adaptació del currículum), que estan d'acord a potenciar dintre d'uns límits i amb els mecanismes de control oportuns.

La possibilitat que els centres puguin ser gestionats per entitats privades (un dels principals arguments, juntament amb el de l'autonomia, que va motivar la vaga de mestres del 14 de febrer passat) es considera, en canvi, una qüestió "controvertida i poc clara", i es "tem" que aquesta via "pugui comportar obrir les portes a un procés de privatització".

L'informe, elaborat per una subcomissió del Consell Escolar coordinada pel degà de la Facultat de Ciències de l'Educació de la Universitat Autònoma, Màrius Martínez, després de dos mesos de debat, i que no té caràcter vinculant, va ser aprovat ahir per "assentiment" dels 53 membres que integren el ple, en què hi ha representats tots els agents de la comunitat educativa (inclosa l'administració). Els sindicats USTEC-STEs i UGT, no obstant, van negar-hi el seu suport en un comunicat enviat als mitjans de comunicació malgrat les aportacions realitzades.

A favor de l'avaluació

Igual que amb l'autonomia de centres, l'informe del Consell Escolar considera "adient" que es reguli a la llei l'avaluació del professorat d'acord amb "la pràctica docent a l'aula i a la seva implicació en l'organització dels centres". També admet l'"evidència" que un major grau d'autonomia de centres "demana una avaluació per constatar el grau d'assoliment dels objectius proposats".

Novament en aquest punt, matisa que aquesta avaluació ha d'estar relacionada "d'una manera clara, transparent i decidida amb la voluntat de millora" del sistema i no amb un interès punitiu.

El dictamen destaca igualment l'acord existent en relació amb "la necessitat de reforçar i professionalitzar les direccions" dels centres, tot i indicar que "cal reflectir amb més claredat els conceptes desenvolupats en el Pacte Nacional d'Educació" i deixar clar que "no s'ha d'anar a la creació d'un cos de directors".

Pel que fa a la professió docent, es considera que les condicions laborals del professorat queden dibuixades "d'una manera ambigua i inconcreta" i s'afirma que "s'han de negociar en les taules de negociació corresponent", malgrat que es veu amb bons ulls la proposta de carrera professional.

Algunes de les principals crítiques fan referència també al fet que no s'hagin recollit en el document de bases "elements del pacte que es valoren com a importants" així com el fet que no s'abordi l'educació en un sentit més ampli (educació al llarg de tota la vida i més enllà de l'escola) o l'"escassa referència" al parer de les famílies.