logotip de l'Associació Edu21

Edu21

http://www.edu21.cat

 





 

Inici > Observatori


Observatori


   

Estudi: Infància i futur. Noves realitats, nous reptes

Pau Marí-Klose, Marga Marí-Klose, Elizabeth Vaquera i Solveig Argeseanu Cunningham (Fundació "La Caixa")
14 de desembre de 2010

Aquest estudi examina les activitats i relacions dels infants de 0 a 10 anys i l'impacte que tenen sobre la vida infantil les transformacions socials recents, com ara l'aparició de nous tipus de família, la incorporació massiva de la dona al mercat laboral o les noves formes d'exercir la paternitat i la maternitat. S'hi analitza, a més, l'origen de fenòmens que poden afectar el desenvolupament dels infants, com ara l'obesitat, els problemes socioemocionals o la desafecció escolar. Els resultats inviten a reflexionar sobre una etapa crítica en què les experiències viscudes influeixen en la trajectòria vital futura, i contribueixen, per tant, a orientar iniciatives adreçades a ajudar les famílies i a millorar el benestar en la infància.




Informe: PISA 2009, resum executiu

OCDE
07 de desembre de 2010

Resum executiu de l'informe PISA 2009




Resum del PISA 2009

Informe: Resum del PISA 2009

Departament d'Educació (Generalitat de Catalunya)
07 de desembre de 2010

Resum elaborat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya de l'informe PISA 2009.




OECD Education Ministerial Meeting Investing in Human and Social Capital: New Ch

Informe: OECD Education Ministerial Meeting Investing in Human and Social Capital: New Challenges

OCDE
12 de novembre de 2010

Resum executiu de les principals conclusions i acords de la la reunió de Ministres d'Educació de la OCDE (Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic).

Descarregar en format PDF (156 KB).




Informe: The Future of Learning: European Teachers’ Visions

Comissió Europea
30 d'octubre de 2010

Informe finançat per la Comissió Europea que vol contribuir al desenvolupament d'escenaris i visions imaginatives del futur de l'educació, per tal de col·laborar en la priorització de les polítiques formatives, a partir de la consulta a un grup nombrós i variat d'experts. Reconeixent l'experiència i coneixements dels mestres i professors, l'IPTS va dirigir un exercici de prospectiva amb un grup de mestres de tota Europa aprofitant la conferència eTwinning que es va celebrar el febrer del 2010 a Sevilla. Aquest informe presenta les conclusions d'aquestes sessions, i descriu les visions dels mestres i professors participants sobre el futur de l'educació.

Descarregar en format PDF (1287 KB).




Informe: Le collège - Bilan des résultats de l’École – 2010

Haut Conseil de l'Education
04 d'octubre de 2010

Informe de l'Haut Conseil de l'Education al President de la República Francesa sobre la situació de l'escola a França. L'Haut Conseil de l'Education és un organisme consultiu que emet opinions i pot formular proposicions sobre la pedagogia, els programes, l'organització, els resultats del sistema educatiu i la formació dels professors a França.

Descarregar en format PDF (591 KB).




Informe: L'aprenentatge en la infància i l'adolescència. Claus per evitar el fracàs escolar

Coordinadora: Dra. Anna Sans Fitó. Coordinadora de la Unitat de Trastorns de l’Aprenentatge (UTAE). Servei de Neurologia - Hospital Sant Joan de Déu (Observatori FAROS Sant Joan de Déu)
22 de setembre de 2010

El quart informe FAROS aprofundeix en diversos trastorns d'aprenentatge de la infància i l'adolescència: la dislèxia, el TDAH, el trastorn del desenvolupament del llenguatge, la discalcúlia i el trastorn de l'aprenentatge no verbal. Inclou l'article "Aspectes educatius que intervenen en el fracàs escolar" d'Enric Roca, coordinador d'Edu21.




Informe: El fracàs i abandonament escolar a Espanya

Mariano Fernández Enguita, Luis Mena Martínez i Jaime Riviere Gómez (Obra Social Fundació La Caixa)
10 de juliol de 2010

El fracàs escolar a Espanya és un problema ben conegut i estudiat. Amb la intenció d'aprofundir-hi, aquest llibre insisteix en els processos que desemboquen en l'abandonament prematur i centra l'anàlisi en la situació, la trajectòria i els discursos dels joves tinguts per fracassats escolars.

Per a això recull les xifres disponibles, analitza la influència de factors externs i centra l’atenció en la trajectòria escolar dels que deixen els estudis abans d’hora i també en la manera com entenen ells mateixos aquest abandonament.

Aquesta reflexió intenta tenir en compte les múltiples dimensions necessàries per explicar el fracàs i l'abandonament prematur, que van des de les noves coordenades de l'educació en la societat de la informació fins a les dinàmiques internes i els instruments del sistema escolar, passant per les grans fractures socials i la tendència a la desvinculació generalitzada dels adolescents respecte a la institució educativa.

Resum informe

Informe




Article: La trilogia autobiogràfica del professor Octavi Fullat: quan la confessió esdevé memòria pedagògica

Conrad Vilanou Torrano, Universitat de Barcelona
08 de maig de 2010

En aquest treball es presenta una aproximació analítica i sistemàtica a les memòries que el professor Octavi Fullat –nascut l’any 1928– ha publicat, entre els anys 2006 i 2010, en tres volums que responen als següents títols: La meva llibertat (2006), La meva veritat (2008) i La meva bellesa (2010). A banda d’abordar els aspectes relatius a l’estil i al contingut d’aquesta trilogia, es traça l’evolució del pensament del professor Octavi Fullat, el filòsof de l’educació més important de la Catalunya recent que segueix el deixant d’altres pensadors anteriors (Eugeni d’Ors, Joaquim Xirau, Joan Roura-Parella, Jaume Bofill, Alexandre Sanvisens, etc.). Entre altres punts, s’aprofundeix en la seva cosmovisió filosòfica que es basa en una antropologia que presenta l’home com un ésser nòmada i insatisfet, que es debat entre la raó i la barbàrie, i que camina a la recerca del misteri. Aquests principis confereixen a la seva filosofia de l’educació un toc indigent des del moment que l’home –que mai resta del tot acabat– tampoc pot assolir una meta i forma definitiva en haver fracassat la teleologia. A tot estirar, el futur –i per tant, l’axiologia pedagògica– només es pot dibuixar a través del passat, de manera que s’estableix un pont entre l’experiència i l’expectativa, entre la tradició i l’avenir, fins el punt que la memòria d’Occident –Jerusalem, Atenes, Roma– esdevé condició de possibilitat per a l’educació.

Descarregar en format PDF (474 KB).




Article: Desenvolupar la competència reflexiva a l'Educació Superior. 10 propostes per a l'aula universitària

Àngels Domingo
08 d'abril de 2010

Article d'Àngels Domingo, col·laboradora d'Edu21, publicat a la Revista Panamericana de Pedagogía, on s'expliquen 10 propostes resultat d'una investigació realitzada durant el curs 2008 a les aules universitàries de la Facultat d'Educació de la Universitat Internacional de Catalunya sobre el desenvolupament de la competència reflexiva.

Descarregar en format PDF (204 KB).




Pègina: 1 |  2 |  3 |  4 |  5 |  6 |  7 |  8 |  9 |  10 |  11 |  12 |  13 |  14