logotip de l'Associació Edu21

Edu21

http://www.edu21.cat

 





 

Inici > Observatori


Observatori


   

Education at a Glance 2009

Informe: Education at a Glance 2009

OCDE
09 de setembre de 2009

Informe anual de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament (OCDE) sobre l'estat de l'educació al món.




Article: La pedagogia racionalista de Francesc Ferrer i Guàrdia

Conrad Vilanou i Torrano, Universitat de Barcelona
19 de juliol de 2009

El proper 13 d’octubre d’enguany (2009) es complirà un segle de l’afusellament de Francesc Ferrer i Guàrdia (1854-1909) al castell de Montjuïc, acusat de ser l’instigador dels successos de la Setmana Tràgica que van sacsejar la vida de la ciutat de Barcelona –llavors una veritable Rosa de foc– a les darreries del mes de juliol de 1909.




Factors determinants del rendiment educatiu: el cas de Catalunya

Informe: Factors determinants del rendiment educatiu: el cas de Catalunya

Maria Gutiérrez-Domènech (Documents d'Economia "La Caixa")
14 de juliol de 2009

Aquest estudi analitza la relació entre els factors socioeconòmics i el rendiment educatiu dels alumnes de primària a Catalunya. L’anàlisi identifica que els estudiants més joves de la classe obtenen pitjors resultats acadèmics i que aquest desavantatge persisteix al llarg del cicle escolar. També mostra que els alumnes que van començar la seva etapa col·legial més aviat, especialment abans dels tres anys, presenten un millor rendiment. A més, l’estudi indica que un entorn menys favorable, com el que suposa créixer en famílies no nuclears o amb un nivell d’estudis baix, dificulta l’aprenentatge. De la mateixa manera, revela que els immigrants de primera generació tendeixen a obtenir resultats lleugerament pitjors que els dels alumnes nascuts a Espanya. Finalment, l’evidència existent no permet concloure que els estudiants d’incorporació tardana o educació especial exerceixin una influència negativa sobre l’aprenentatge de la resta de la classe. En canvi, l’anàlisi mostra que la lectura, l’estudi de llengües, la informàtica i la música tenen beneficis clars per al rendiment escolar.

Descarregar en format PDF (1327 KB).




Publicació: Llei d'Educació de Catalunya

13 de juliol de 2009

Text definitiu de la Llei d'Educació de Catalunya aprovat pel Parlament el passat 1 de juliol de 2009.

Veieu també: Projecte de Llei d'educació de Catalunya, Avantprojecte de la Llei d'Educació de Catalunya, bases per la Llei d'Educació de Catalunya. La LEC, una lleí per a un país (Enric Roca).

Descarregar en format PDF (1060 KB).




entrevista: "Augmentar la memòria incrementa la intel·ligència"

Carmen Sandi, directora del laboratori de genètica de la conducta del Brain Mind Institute (La Vanguardia)
17 de juny de 2009

Entrevista publicada per La Vanguardia amb Carmen Sandi, directora del laboratori de genètica de la conducta del Brain Mind Institute.

Descarregar en format PDF (264 KB).




Estudi: Síntesi dels primers resultats de l'Estudi TALIS de la OCDE

16 de juny de 2009

Síntesi en castellà de l'Estudi Internacional sobre Ensenyament i Aprenentatge (TALIS, sigles de l'anglès Teaching and Learning International Survey) de la OCDE, i vincle a l'estudi complet -en anglès.

Síntesi TALIS




(c) FRANCESC MELCION

entrevista: "Per estudiar i aprendre, una mica d'estrès és bo"

Lluís Martínez (Diari Avui)
12 de juny de 2009

ENTREVISTA: Carmen Sandi Directora del Laboratori de Genètica del Comportament al Brain Mind Institute de Suïssa




Informe: Conclusions del Consell de Ministres d'Educació

Unió Europea
02 de juny de 2009

Conclusions del Consell de Ministres d'Educació de la Unió Europea per un nou marc estratègic de cooperació europea en aquest àmbit ("ET 2020"), acordades el passat 12 de maig de 2009 a Brussel·les.

Descarregar en format PDF (223 KB).




Article: Jaume Balmes i la pedagogia del sentit comú (i II): Criteri i pedagogia

Conrad Vilanou i Torrano, Universitat de Barcelona
12 de maig de 2009

Després de presentar en un número anterior Jaume Balmes com a sintetitzador i codificador del “seny”, ara toca referir-nos amb detall a la seva pedagogia. De fet, sembla d’allò més oportú retornar al seu pensament pedagògic, més encara si es té en compte que en el seu univers mental no hi ha entelèquies epistemològiques, ni anarquismes metodològics perquè tothom –i això vol dir que l’alumnat també– pot arribar a la veritat. En darrer terme, el que interessa és ensenyar a pensar bé, pas previ per actuar bé, plantejament que rebutja l’ensenyament llibresc.




Informe: Informe de la Ponència de la Comissió d'Educació i Universitats sobre el Projecte de llei d'educació

Ponència de la Comissió d'Educació i Universitats, Parlament de Catalunya (Butlletí Oficial del Parlament de Catalunya)
06 de maig de 2009

Publicació de l'informe de la Ponència de la Comissió d'Educació i Universitats sobre el Projecte de llei d'educació de Catalunya.




Pègina: 1 |  2 |  3 |  4 |  5 |  6 |  7 |  8 |  9 |  10 |  11 |  12 |  13 |  14