logotip de l'Associació Edu21

Edu21

http://www.edu21.cat

 





 

Inici > Observatori


Observatori


   

Article: Jaume Balmes i la pedagogia del sentit comú (I): Balmes, codificador del “seny”

Conrad Vilanou i Torrano, Universitat de Barcelona
20 d'abril de 2009

El proper any es complirà el segon centenari del naixement de Jaume Balmes (1810-1848), un dels filòsofs més importants de la Catalunya contemporània per bé que també un dels més desconeguts, quan no mal interpretat. De fet, el seu pensament ha estat manipulat en més d’una ocasió, sobretot durant el franquisme, la qual cosa ha fet que la seva incidència sobre la Catalunya de la transició i de la democràcia hagi estat ben minsa.




Estudi: Mesures educatives específiques per a promoure la sobredotació als centres escolars europeus

Comissió Europea
13 d'abril de 2009

Estudi d'Eurydice que recull i analitza les polítiques educatives que promouen la sobredotació, així com les principals mesures introduïdes als sistemes escolars europeus per formar els joves superdotats i amb talent, i per propmoure tot tipus de sobredotació a l'Educació Primària i Secundària General.

Descarregar en format PDF (710 KB).




Estudi: Família i educació a Catalunya

Rafael Torrubia (coordinador), Albert Bonillo, Eduardo Doval, Beatriz Molinuevo, Yolanda Pardo i Carmen Pérez (Fundació Jaume Bofill)
09 d'abril de 2009

L'estudi analitza les pautes educatives de les famílies catalanes amb fills i filles d'entre sis i dotze anys i la seva repercussió en els processos de socialització d'aquests nois i noies. Té en compte les variables familiars que tenen a veure amb aspectes sociodemogràfics, processos o conductes (relació família-escola, formes d'utilitzar el temps fora de l'horari lectiu, despeses en educació, pràctiques educatives, clima familiar i valors), i també les relacions entre tots aquests aspectes i les variables individuals dels nois i de les noies que tenen relació amb el seu desenvolupament cognitiu, emocional i social. Es fa un èmfasi especial en la família com a principal agent socialitzador en aquesta etapa, tot i que en diverses parts de l'estudi també es consideren altres agents, com el grup d'iguals, l'escola, els mitjans de comunicació, els avis, els cangurs, etc.




Informe: Monogràfic sobre la participació dels pares i mares en l'educació

Consejo Escolar del Estado (Revista Participación Educativa)
09 d'abril de 2009

Monogràfic sobre la participació dels pares i mares en l'educació publicat a la revista "Participación Educativa" del Consejo Escolar del Estado en el seu número 4 (març 2007).




Informe: Declaració de Bolonya

21 de març de 2009

Declaració conjunta dels ministres europeus d'Educació reunits a Bolonya el 19 de juny de 1999. Document que estableix els fonaments per a la implementació de l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES), que està previst que finalitzi el 2010.

Descarregar en format PDF (94 KB).




(c) Miquel Anglarill

entrevista: "La nova llei d'educació ignora el 15% dels alumnes"

Lluís Martínez (Diari Avui)
26 de gener de 2009

Entrevista a Anna Sans, llicenciada en medicina especialista en pediatria i neurologia pediàtrica.




Josep Elias i Juncosa

Article: Josep Elias i Juncosa: els valors de la pedagogia esportiva

Conrad Vilanou, Universitat de Barcelona
22 de desembre de 2008

Quan encara perduren en la retina les imatges dels Jocs Olímpics de Pequín –un dels esdeveniments més destacats d’aquest any 2008 que ara fineix– sembla oportú que ens referim als valors de l’esport com instància pedagògica. En aquest sentit, una de les vessants més significatives del moviment olímpic clàssic i modern ha estat la seva vocació pedagògica. No debades Pierre de Coubertin (1863-1937) –el restaurador dels Jocs Olímpics moderns– va publicar l’any 1922 un petit llibre titulat de manera inequívoca Pédagogie sportive en què defineix l’esport com «el culte voluntari i habitual de l’exercici muscular intensiu, refermat en el desig de progrés, que pot arribar fins al risc».




Article: Talent i educació

Enric Roca, coordinador d'Edu21 i professor de la UAB (Revista Paradigmes núm 1: La gestió del talent)
19 de desembre de 2008

Article d'Enric Roca per a la Revista Paradigmes del Departament d'Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat de Catalunya.




Article: Davant del nou paradigma de la superdotació i de les altes capacitats

Josep de Mirandés. Secretari general del Consell Superior d'Experts en Altes Capacitats (Revista Paradigmes núm. 1)
18 de desembre de 2008

"La nova escola de la LOE es caracteritza per el gir complet a l’atenció a la diversitat. L’educació diferent de l’ordinària, concretada en adaptacions curriculars precises, amb caràcter bàsic, i amb la interacció permanent en el grup, situa l’aula en la perspectiva del nou paradigma de l’educació del segle XXI del Procés de Bolonya".

"Els objectius actuals més prioritaris: passen pel diagnòstic del Ministeri: «El diagnòstic de tots és el primer pas del procés educatiu. A Espanya hi ha uns tres-cents mil alumnes superdotats en les etapes d’educació obligatòria, dels
quals tan sols se n’han identificat uns dos mil (el 0,6 %). El 70 % té baix rendiment i entre el 35 i el 50 %, fracàs escolar» i el Curs Universitari que, en aula virtual, ofereix la formació específica als docents".

Descarregar en format PDF (80 KB).




Publicació: Convocatòria social per l'educació a Catalunya

Fòrum Esade
06 de desembre de 2008

Manifest per a la millora de l'educació promogut pel Fòrum ESADE, presentat el passat 4 de desembre a Barcelona.

Descarregar en format PDF (384 KB).




Pègina: 1 |  2 |  3 |  4 |  5 |  6 |  7 |  8 |  9 |  10 |  11 |  12 |  13 |  14